Social Icons

Refresh maklumat penyusuan susu ibu... Polisi Penyusuan Susu Ibu Malaysia & Penyusuan susu ibu menurut islam...

Penyusuan susu ibu langkah terbaik untuk bayi dan anda......


Setuju dengan statement di atas... tinggal beberapa minggu jer lagi before deliver... so, aku tengah nak refresh balik ilmu2 penyusuan .


Jom kita start dengan polisi penyusuan susu ibu di Malaysia...


"Semua ibu digalakkan menyusui anaknya dengan susu ibu sahaja dari lahir sehingga mencapai usia 2 tahun.. Makanan pelengkap perlu diberikan mulai umur enam bulan.. "


So kawan2, polisi nie pon sebenarnya bertepatan dengan suruhan agama kita untuk menyusukan anak hingga 2 tahun...

Di dalam surah al-Baqarah menyebut tentang tempoh masa penyusuan susu ibu:


Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, yaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara ma’ruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan karena anaknya dan seorang ayah karena anaknya, dan warispun berkewajiban demikian. Apabila keduanya ingin menyapih (sebelum dua tahun) dengan kerelaan keduanya dan permusyawaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya. Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah kamu kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan” (2:233)

Kat bawah nie pulak ganjaran yang diberikan kepada ibu yang menyusukan anaknya dengan susu ibu


1. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susubadan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

2. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka maalaikat-maalaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

3. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.


4. InsyaAllah susu ibu menjadikan anak lebih sihat daripada terkena penyakit terutama selsema dan batuk.


5. Dengan memberi air susu ibu kepada anak, pengaruhnya sangat besar terhadap perkembangan dan kesihatan fizik dan jiwa anak.


6. Jika semalaman ibunya tidak tidur kerana menjaga anaknya yang sakit, maka Allah S.W.T memberi pahala seperti memerdekakan 70 hamba ke jalan Allah

wah...besarnya ganjaran yang Allah janjikan bagi ibu yang menyusu nie...

Ya Allah, Kau kuatkanlah semangatku untuk tetap menyusukan anakku nanti walau apa pun halangan & cabaran yang tiba...mudahkanlah urusan penyusuan ibu-ibu mulia yang lain yang sedang berusaha menyusukan anak-anak mereka... amin...

Ok lah..nanti kita berkongsi lagi mengenai penyusuan di lain entry... 

Salam sayang,
Srifairus

No comments:

Post a Comment